MEDIA

 Excalibur Car Club of Sweden 


Excalibur -

The symbol of succes

Excalibur i svenska motortidningar

Teknikens Värld 1965-15
Tidningen Klassiker 2014-2

De flesta större motortidningarna i Sverige har vid ett eller flera tillfällen haft  reportage om Excalibur. Först ut var Teknikens Värld som redan 1965  skrev om bilen. Och nu senast var det tidningen Klassiker som 2014 hade ett 6-sidigt reportage.

Tyvärr är alltför många av artiklarna behäftade med  ett eller flera faktafel. Det är  säkert inte av illvilja utan helt enkelt en brist på kunskap och att en del "sanningar" är skriva så många gånger så att de till slut just blir "sanningar" och fakta. Ett av de vanligast förekommande faktafelen är nog att Excalibur skulle vara byggd på en Chevrolet Corvette.

Det "värsta" jag sett är nog när "Bosse Bildoktorn" i Aftonbladet för några år sedan skrev att Excalibur är en kit-car byggd på en Ford Mustang och att det är den mest onödiga bilen han vet.  Jag tror att han, som så många andra, blandar ihop Excalibur med ombyggda bilar som Zimmer, Jonson, Tiffany, Luxxor, Gatsby m fl. Gör aldrig det, du vet ju nu så mycket bättre än Bosse Bildoktorn!

Här har vi nu sammanställt alla de artiklar som vi känner till (ser du att något saknas så hör gärna av dig) och totalt är det 20 stycken. För den som är intresserad och vill ha en eller flera tidningar i original har några av förlagen möjlighet att sälja enskilda nummer. Tradera är annars en utmärkt handelsplats för gamla motortidningar, fråga en som vet...

Excalibur Car Club of Sweden


Box 2002, 144 02 Rönninge

Tel: 08-532 517 50

mail: info[at]excaliburcars.se

web: excaliburcars.se


Teknikens Värld 1965 nr 15

"Värre än värst" var rubriken på detta reportage av den oefterhärmlige Gunnar Friberg. Han blev entusiastisk över bilen och dess kvalitet. Man kunde också läsa om att på väntelistan för att få en bil fanns bl a Tony Curtis, Peter Sellers och Briggs Cunningham. Bilen kostade då 70.000 kr att jämföras med t ex en Ford Mustang som kostade 20.000  kr.

MOTOR 1966 nr 41

Den 13 oktober skriver Lennart Lönnegren i Motor om "Nygammal bil". Ett helt uppslag ägnas åt Excalibur och Brooks Stevens som han också intervjuar. Här framgår att man hittills tillverkat 127 bilar. 101 fler bilar än vad som tillverkades av Mercedes SSK, en bil som Brooks själv ägde och som han hämtade en hel del inspiration ifrån.

Teknikens Värld 1967 nr 15

Med rubriken "Är det här er bil?" började Peet Kokla sin ganska korta artikel i Teknikens Värld 1967.  Det handlade om en Oscar Swahn som  då var den enda ägaren av en Excalibur i Sverige. En överlag positiv artikel utan direkta felaktigheter.

Teknik för alla 1968 nr 8

Carleric  Göranzon var Teknik för alla's utsände reporter i Hollywood för att på plats provköra vad man beskrev som USA:s "innebil" nr 1.  Han kunde konstatera att fartresurserna var tillräckliga. På en bana testade han men vågade inte köra mer än 240 km/h och 0-100 gick på 5 sek. Toppfarten sas vara 257 km/h.

Bilsport 1979 nr 13

Det tog  11 år innan nästa reportage gjordes kring Excalibur. Det var Stig Sjöberg och Anders Albinsson (grundarna av förlaget Albinsson & Sjöberg) som skrev om Bengt Nillson från Eksjö som skaffat en -69:a efter att ha sett en Excalibur på bilutställningen i Geneve 1972. Just här kommer faktafelet om Corvette-chassi upp.

Start & Speed 1980 nr 1

Woyland Wallin skriver här om en Phaeton Serie III som ägs av 1979:års "Miss Penthouse". Reportaget är intressant för det beskriver delar av tillverkningsprocessen relativt ingående.

Bilsport 1981 nr 4

Ett klasiskt Excaliburreportage där Stig Sjöberg skriver om Ingemar Johansson och hans vita Excalibur Serie I eller "Exen" som han själv kallade den. Ett tidsdokument som också ger en bild av Ingo och inte minst hans uppfattning om Sverige.

Teknikens Värld 1983 nr 4

I ett helt uppslag skriver Jan Tostar entusiastiskt om sitt besök på Excalibur i USA. Han skriver bl a att  "Ingen kan förneka att Excalibur är både spännande och exklusiv". Vidare  berättar han om att det är 175 anställda i fabriken och att senaste modellen, Serie IV, kostar motsvarande ca 400' kr i USA (nya corvetten kostar 180' kr och en ny Volvo 240 kostar i Sverige 67' kr). En överlag intressant och korrekt artikel.

Automobil1983 nr 8

Den nya biltidningen Automobil tar sig an Excalibur i detta nummer. Ett fylligt reportage om märket i allmänhet, dess historia och särskilt Serie IV, som ju kom 1980. Tyvärr finns några faktafel som t ex att man byggde 250 bilar i veckan, det ska vara 250 bilar om året. Samt att Studebaker beslutat lägga ner sin produktion och därför inte var med på NY-salongen 1964.

Wheels 1984 nr 4

Detta bildreportage med ganska kort text, men utan större faktafel, handlar om Robban Afténs Serie III från 1978.  Som han tog hem från USA som flyttgods. På den tiden nästan enda sättet att ta hem en Excalibur från staterna.

Bilsport 1988 nr 4

Denna gång är det Johnny Åberg som skriver ett omfattande reportage i Bilsport om en "svensk" Serie I. Anders Andersson är den lycklige och nöjde ägaren.  I dag står den som avregistrerad i bilregistret så frågan är om den finns kvar i landet?

Power Magazine 1987 nr 6

Tämligen omfattande reportage om en Serie IV från 1981 (som fortfarande finns kvar i landet).  Bra skrivet och det mesta också rätt. Bl a skrivs om det tuffa regler som då rådde när det gällde att ta in lite nyare bilar från USA, efter årsmodell 1976. Naturvårdsverket var vid denna tidpunkt  inte bilentusiasternas bäste vän.

Automobil 1990 nr 1

"Det magiska svärdet" är denna gång rubriken på reportaget i Automobil. Jan Tromark skriver här om tre nyligen intagna Excaliburs från USA av entusiasten Henrik Widengren. Ingående  och intressant historiebeskrivning såväl  från start som om de sista åren.

Bilsport 1993 nr 17

En än gång skriver Bilsport, Torbjörn Lundgren,  om Excalibur, denna gång om Arne Wieselgrens fantastiskt fina Serie IV från 1984 som utnämnts till "Sveriges snyggaste bil". Kuriosa är att som förstapris fick Arne en Ericsson Hot Line ficktelefon.

Premium Motor 1995 nr 11

Här skriver Kjell Broberg om en Excalibur Phaeton II från  1973, då ägd av Thomas  Lindgren. Bilen importerades 1989. Ett hyggligt omfattande  reportage med  många bilder och endast några mindre faktafel.

Premium Motor 1996 nr 12

Ett år senare skriver Kjell åter igen om Excalibur. Nu mer omfattande och hela historien från början till slut. Här finns t o m Limited  Edition 100 med som var en kopia på en 70-tals Excalibur, men byggd av de som i början av 90-talet hade startat igång verksamheten igen. Dom startade också upp med att bygga "AC Cobror" i  den breda 427-skepnaden. Namngodkänd av Ford och med deras motor.

Classic Motor 2005 nr 3

Excalibur SS bilen för en riktig playboy - så börjar reportaget i Classic om en Serie I -66. Tidigare ägare sägs vara Günther Sachs, men sedan ägda av Bengt-Åke Bengtsson.  Omfattande och intressant läsning för den vetgirige med en hel del roliga detaljer, där det mesta också stämmer.

Bilvärlden 2007 nr 7

Här skriver Fredrik Björkenwall om "Eleganta Excalibur". Bilderna är på en knallgul Serie I Roadster från -66 i underbart skick. Idag finns bilen i norra Sverige. Då stod den till salu i Fyndbörsgaraget för 349.000kr.

Classic Motor 2008 nr 12

Hans Jartorp skriver - "vassare än du tror!"  om Ola Germundssons fina Serie I Roadster -66. En bil som Ola lät renovera in på bara muttern. Ett bra reportage med den fantastiska historien om Excaliburs födelse. och som också innehåller många fina bilder.

Klassiker 2014 nr 2

Det senaste som skrivits om Excalibur är  det som Carl Legelius skrivit i denna 6-sidiga "klassikerguide" med mycket fakta och historik, samt fantastiska bilder tagna i tidningens fotostudio av Simon Hamelius. Bilen är en Serie V Phaeton. Ägd av Excalibur-klubbens ordförande.

©Excalibur Car Club of Sweden, 2010-2020